Riepu ekspluatācija

RIEPU EKSPLUATĀCIJA

 

Jūsu un apkārtējo cilvēku drošība ir atkarīga no riepu stāvokļa, ar kādām ir aprīkota jūsu atomašīna. Tamdēļ ir ļoti svarīgi vienmēr uzturēt riepas labā stāvoklī. Sekojot mūsu ieteikumiem kā pareizi rūpēties par sava auto riepām, tās jums kalpos ilgi un uzticami.

 

No sākuma pastāstīsim par riepu apkopi:

 

1. Sekojiet spiedienam riepās.

Tas ir ļoti svaīgi pareizai riepu ekspluatācijai. Svarīgi ir zināt, ka pārāk zems vai otrādi – augsts spiediens riepās noved pie nevienmērīga riepas nodiluma un riepas pārkarsšanas, kas savukārt noved pie neatgriezeniskām izmaiņām riepas struktūrā un vēlāk arī līdz riepas struktūras izjukšanai.

Spiediena pārbaude ir jāveic „aukstai” riepai, jo riepai uzkarstot, ekspluatācijas rezultātā, spiediens tajā paaugstinās. Iekšējam spiedienam, kas mērīts „aukstā” riepā, jāatbilst spiedienam, ko nosaka automašīnas ražotāj-rūpnīca vai riepu ražotājs.

Tas ir norādīts automašīnas ekspluatācijas instrukcijā, kā arī bieži tiek dublēts uz benzīnbākas vāciņa iekšpuses vai uz statnes, blakus vadītāja durvju slēdzenes āķa stiprinājumam.

Uzmanību! Neregulējiet riepas spiedienu „karstai” riepai! Spiediena regulēšanu drīkst veikt tikai „aukstai” riepai.

 

2. Sekojiet riepas ārējam stāvoklim.

Uz ventiļa vienmēr ir jābūt uzgalim, kas pasargā ventiļa nipeli no netītumiem un putekļiem. Ir jāseko, lai uz riepas protektora un riepas borta nav dziļu iegriezumu, plaisu (kas liecina par riepas vecumu), burbuļu, izlīdušu diegu vai korda konstrukcijas dzelzs stiegru. Tāpat ir jāseko, lai uz riepas protektora nebūtu lieku priekšmetu, kā naglu, asu metāla daļiņu utml., kuru izkrišana no riepas var novest pie strauja spiediena krituma riepā, līdz ar ko strauji zūd automašīnas vadāmība.

 

 

Uzmanību!  Riepa no kuras lien ārā riepas konstrukcijas diegi vai drāts, kā arī riepa ar dziļām plaisām vai iegriezumiem – NAV DERĪGA ekspluatācijā! Šādu riepu izmantošana ļoti bieži noved pie avārijas situācijām, ko izraisa riepas izjukšana braucot (krass spiediena kritums), īpaši tas ir bīstami braucot ar lielu ātrumu! 

 

 

3. Sekojiet riepas nodilumam.

Riepas ar lielu nodiluma pakāpi ir lielāka iespēja sadurt. Stipri palielinās akvaplanēšanas risks (automašīnas vadāmības pazušana iebraucot peļķē), jo rises riepā, kas domātas ūdens novadīšanai, nodiluma rezultātā kļūst seklākas.

 

 

Uzmanību! Esiet īpaši piesardzīgi braucot pa slapju asfaltu, ja riepu nodilums ir lielāks kā 70%.

 

 

Par riepu ekspluatāciju.

Riepas nodilums ir atkarīgs no tā, kāds vadīšanas stils ir automašīnas vadītājam, kā arī kādos klimatiskajos un ceļa apstākļos un uz kādas automašīnas tiek eskpluatēta noteikta riepa. Maksimālais riepas nobraukums var atšķirties pat vairāk par divām reizēm, ekspluatējot vienu un to pašu riepu dažādos apstākļos.

 

Paaugstināta riepas nodiluma pamatfaktori:

1. Ceļa seguma kvalitāte: daži ceļa segumi, īpaši asfalta segumi ar mazu un asu akmentiņu daļām palielina riepas nodilumu par 40%.

2. Vadīšanas stils un ātrums: straujš paātrinājums, bieža un intensīva bremzēšana, strauja manevrēšana pie lieliem ātrumiem rada apstākļus, kas var būtiski samazināt riepas kalpošanas ilgumu (pie ātruma 120 km/h riepa dilst divreiz ātrāk, kā pie ātruma 60 km/h).

3. Āra temperatūra: riepas noturība pret dilšanu lielā mērā ir atkarīga arī no gaisa temperatūras braukšanas laikā, ceļa seguma temperatūras strauja paaugstināšanās palielina riepas nodilumu.

4. Pārslodzes: pie riepas pārslodzes par 20%, tās kalpošanas ilgums samazinās par trešdaļu.

5. Nepareizs spiediens riepās: ja riepas spiediens ir mazāks vai lielāks par 20% no normas robežas, tad riepas kalpošanas ilgums samazinās vidēji par trešdaļu.

 

 

Uzmanību! Ja jums ir nācies pārkraut savu automašīnu – palieliniet spiedienu riepās, tādējādi jūs saglabāsiet riepu protektora nodiluma vienmērību un pasargāsiet to no caursišanas pret riteņa disku.

 

1540261083